Popust od -6% prilikom kupnje iznad 60 EUR s kodom "60E"

Ajurveda serija #2: 20 koraka ajurvedske prehrane do samoizlječenja i vitalnosti

Osnova tradicionalne Ajurvede

Ayurvedska dijeta

Jedna od najpoznatijih izreka starogrčkog liječnika Hipokrata je: "Neka hrana bude vaš lijek ". Ajurveda je usavršila značenje spomenute izjave. Poput temelja kuće, liječenje ovom medicinskom znanošću izgrađeno je na čvrstom kamenju (načelima) čijim poštivanjem dolazi do pokretanja procesa samoizlječenja i održavanja ukupne vitalnosti.

Ajurvedska prehrana temelji se na receptima od kuhanog ili kuhanog na pari povrća, riže i začina prema vrsti doshe. Zahvaljujući pravilnoj prehrani opskrbljujemo tijelo energijom, vršimo detoksikaciju organizma, podupiremo tijelo u samoizlječenju i održavamo tijelo u dobroj kondiciji u bilo kojoj dobi.

U Ajurvedi prepoznajemo 6 osnovnih okusa hrane:

  • slatka (madhura) kombinacija elemenata zemlje i vode. Namirnice:mlijeko, vrhnje, ghee, cjelovite žitarice poput pšenice i riže, med, zrelo voće, povrće poput mrkve, cikle i slatkog krumpira, začine poput bosiljka, sladića i komorača.

  • slana (lavana) kombinacija elemenata vode i vatre. Namirnice:morska i kamena sol, alge i alge.

  • kiselo (amla) kombinacija elemenata zemlje i vatre. Namirnice:jogurt, kiselo vrhnje, ocat, citrusno voće, mango, tamarind, ukiseljeno povrće i krastavci, fermentirana hrana, začini poput kumina i korijandera.

  • oštar (tikta) spoj elementa zraka i vatre. Namirnice:luk, češnjak, đumbir, rotkvica, senf, od začina čili, crni papar, asafetida.

  • gorke (kashaja) kombinacije elemenata zemlje i zraka. Namirnice:nezrela banana, brusnica, šipak, povrće iz skupine crucifera (brokula, cvjetača, kupus, kelj), bamija, grah, leća, peršin, bosiljak i začini kao što su šafran i kurkuma.

  • vruća (katu) kombinacija zraka i eterskih elemenata. Namirnice:tamnozeleno lisnato povrće kao što su špinat, blitva, kelj, maslačak, rabarbara, gorka dinja, začini kurkuma i piskavica.

Pridržavanje načela individualnosti u ajurvedskoj prehrani

Ajurveda stavlja načelo individualnosti iznad svih načela. Za svakog pojedinca preporučuje se idealna prehrana. Sama Ajurveda razlikuje tri osnovne životne energije ( doše ) i njihove kombinacije kod svake osobe. Prema ovom gledištu, svaka osoba u sebi ima 3 doshe. Razlika u omjeru tih vitalnih energija rezultira različitim karakteristikama i potrebama.

Upoznajte vrste dosha u našem članku: SERIJA O AjURVEDI, MAJCI MEDICINE: 1. OSNOVNE VRSTE U AjURVEDI 3 DOSHE

20 ajurvedskih koraka na putu do samoizlječenja

Pridržavanje načela ajurvedske prehrane donosi značajne zdravstvene dobrobiti - punjenje tijela energijom, čišćenje organizma od štetnih tvari i prevencija bolesti. Nudimo 20 osnovnih principa Ajurvede koji će vas voditi na putu do ovih dobrobiti:

  1. hranu treba birati uzimajući u obzir osobnu konstituciju,
  2. poštivanje pauza između pojedinih obroka,
  3. određivanje ručka kao glavnog obroka, jer je tada agni (probavna vatra) najaktivniji,
  4. jedite samo kada ste gladni – nemojte se prejedati,
  5. posvetiti dovoljno vremena konzumaciji, ne žuriti,
  6. tijekom konzumiranja potrebno je puno žvakati hranu,
  7. ne piti neposredno prije ili poslije jela (jesti isključivo između 7 i 19 sati),
  8. redovito održavati približno jednaku porciju hrane kako bi tijelo bilo spremno dobro probaviti hranu,
  9. izbjegavajte hladna i ledena pića, jer ona slabe agni,
  10. izbjegavajte neprikladnu kombinaciju namirnica koje uzrokuju lošu probavu i stvaranje tzv amini (toksini) – npr. voće ne treba kombinirati s drugim namirnicama, također je ispravno izbjegavati kombinaciju svježeg i kuhanog povrća,
  11. ograničiti potrošnju poluproizvoda,
  12. nemojte više puta zagrijavati hranu prije konzumiranja,
  13. usredotočite se na pravilan odabir začina, prema ajurvedi poželjni su npr. (kurkuma, kumin, korijander, kardamom, đumbir),
  14. radije konzumirati bilje i hranu koja ima ista svojstva kao prevladavajuća dosha u osobi,
  15. izbjegavajte hranu koja podržava ekološku neravnotežu (ne jedite vruću hranu u suhim područjima i masnu hranu u močvarnim područjima),
  16. nemojte kombinirati namirnice suprotnih svojstava - namirnice s učinkom zagrijavanja i hlađenja,
  17. pridržavanje pravilnog slijeda - ne jesti neposredno prije obavljanja male ili velike potrebe,
  18. hrana koja se konzumira ne smije biti u suprotnosti sa snagom probavne vatre – težu hranu trebamo jesti u vrijeme kada je probavna vatra najjača,
  19. davanje prioriteta hrani na koju smo navikli ili izbjegavanje naglih prijelaza na drugu hranu (npr. konzumacija slatke i hladne hrane kod osobe koja je navikla na začinjenu i vruću hranu),
  20. prilagoditi konzumaciju hrane godišnjim dobima - potrebno je izbjegavati konzumaciju hladne i suhe hrane tijekom zime te ljute i tople hrane tijekom ljeta.

Završna napomena

Važno je napomenuti da su gore navedena načela još uvijek podređena načelu individualnosti. Stoga je tijekom vlastite ajurvedske prakse potrebno pažljivo pratiti valjanost i učinkovitost pojedinih načela.

Trustpilot